Sähköistyvä liikenne osa 3: Mitä muutos tarkoittaa kuluttajan arjessa
Sähköautot kuluttajan arjessa: Mitä odottaa tulevaisuudessa?
Onko sähköautoileva arki sittenkin vielä kaukana suomalaisille?
Sähköautot ovat ympäristöystävällisiä, mutta ovatko ne käytännössä yhtä hyviä kuin perinteiset bensa- tai dieselautot?” Tämä kysymys herättää paljon keskustelua, vastaus on selvä lähinnä niille jotka ovat englantilaisen Top Gear auto ohjelman vannoutuneimpia faneja (alkuperäisten juontajien kausilta).
Sähköautot ovat kiistatta ympäristöystävällinen valinta, mutta monille kuluttajille ne saattavat vaikuttaa edelleen etäisiltä – johtuen hinnasta, latausinfrastruktuurin kehityksestä ja kylmän ilmaston haasteista.
Tämä artikkeli kuuluu kolmen artikkelin sarjaan, jossa käsittelemme liikenteen sähköistymisen vaikutuksia eri sektoreilla ja kuluttajille.
- Ensimmäisessä artikkelissa tarkastelimme sähköistymisen kehitystä ja lainsäädäntöä Suomessa ja EU:ssa: ”Sähköistyvä liikenne osa 1: Lainsäädäntö Suomi ja EU tänään”
- Toisessa osassa keskityimme yritysten mahdollisuuksiin ja haasteisiin: ”Sähköistyvä liikenne osa 2: Murroksen tuomat haasteet ja mahdollisuudet eri toimialoilla”
Suosittelemme lukemaan koko sarjan, jotta saat kattavan ymmärryksen liikenteen sähköistymisen merkityksestä ja sen vaikutuksista eri sektoreille ja kuluttajille.
Sähköautot kuluttajille: Miksi harkita vaihtoa?
Sähköautot tarjoavat kuluttajille monia etuja, kuten alhaisemmat käyttökustannukset, vähemmän huoltoa ja nollapäästöt paikallisessa ajossa. Sähköauton hankkiminen voi myös tuoda taloudellisia hyötyjä, kuten verohelpotuksia ja muita tukia, joita valtiot tarjoavat edistääkseen siirtymää kohti sähköistä liikennettä. Lisäksi, kun latausinfrastruktuuri kehittyy, sähköauton omistaminen muuttuu entistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi yhä laajemmalle kuluttajakunnalle.
Sähköautojen ympäristöystävällisyyttä on toisinaan kyseenalaistettu useilla argumenteilla. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että vaikka sähköautojen akkujen valmistusprosessi vaatii paljon energiaa aiheuttaen korkeita hiilidioksidipäästöjä verrattuna polttomoottoriautojen valmistukseen. Sähköautot kuitenkin kompensoivat nämä päästöt elinkaarensa aikana. Tämä johtuu pakokaasupäästöttömyydestä, ja päästöjä syntyy huomattavasti vähemmän erityisesti alueilla, joissa sähköntuotanto perustuu pääosin uusiutuviin energialähteisiin. Yksi esimerkki on esimerkki on Euroopan ympäristökeskuksen (European Environment Agency, EEA) raportti, jonka mukaan sähköautojen koko elinkaaren aikaiset päästöt ovat keskimäärin huomattavasti pienemmät kuin perinteisten autojen, vaikka akkujen valmistuksen päästöt otetaan huomioon.
Sähköautot tarjoavat myös tyypillisesti suhteellisesti ylivoimaista suorituskykyä arhjen maantie ajoa ajatellen, esimerkiksi ohituksissa. Toistaiseksi suurin akilleenkantapää löytyykin akkukantamista, haaste joka valitettavasti myös korostuu Suomessa.
Entäs ne taloudelliset tukijärjestelmät ja insentiivit?
Suomessa sähköauton ostajille tarjotaan erilaisia tukia ja verohelpotuksia. Näihin kuuluvat esimerkiksi autoveron alennukset, hankintatuet ja latausinfrastruktuurin kehittämiseen myönnettävät tuet.
Näiden tukijärjestelmien tavoitteena on tehdä sähköauton hankinnasta taloudellisesti mahdollinen yhä useammalle kuluttajalle. Ajoneuvoveron rooli liikenteen sähköistymisessä on noussut laajasti keskusteluun, erityisesti kun veron muutospaineet liittyvät sähköautojen yleistymiseen.
Tutkijat ovat ehdottaneet, että ajoneuvoveroa tulisi tarkistaa sähköautojen lisääntyessä, jotta verotulot eivät laskisi merkittävästi polttomoottoriautojen vähentyessä. Tämä on ajankohtainen ja yhteiskunnassa laajasti uutisoitu aihe, joka herättää kysymyksiä siitä, miten verotuksella voidaan tasapainottaa siirtymää sähköiseen liikenteeseen. Kuluttajille tämä muutos voi merkitä sekä mahdollisuuksia että haasteita: sähköautoihin siirtyminen voi tuoda etuja verotuksessa, mutta samalla ajoneuvoveron uudistukset voivat vaikuttaa autoilun kokonaiskustannuksiin.
Pohjoismaissa on eroja ajoneuvoverotuksen ja sähköistymisen tukemisen välillä. Esimerkiksi Norja on ollut edelläkävijä, ja siellä sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä ä oli Heinäkuussa 2024 92 %. Tämä on osaltaan seurausta merkittävistä verohelpotuksista, kuten arvonlisäverovapaudesta ja alhaisista rekisteröintimaksuista. Suomessa vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla vastaava luku oli 27%, mutta kasvusuunnassa. Tämä ero osoittaa, kuinka verotuksella ja tukijärjestelmillä on suuri vaikutus kuluttajien päätöksiin eri maissa.
Ajoneuvoveron Muutokset ja Sähköautot: Miten Ne Vaikuttavat Kuluttajiin?
Ajoneuvoveroa peritään Suomessa kaikista liikennekäytössä olevista ajoneuvoista, ja se koostuu perusverosta sekä käyttövoimaverosta, jota yleisesti kutsutaan dieselveroksi. Sähköautot ovat vapautettuja käyttövoimaverosta, kun taas diesel- ja hybridiautoille tätä veroa sovelletaan auton painon ja käyttövoiman perusteella. Esimerkiksi dieselkäyttöisen henkilöauton käyttövoimavero voi olla noin 330–530 euroa vuodessa, kun taas pelkästään sähköä käyttävälle autolle vero on 1,5 senttiä päivältä per alkava 100 kilogrammaa. Tämä pätee sähköautoihin, jotka ovat rekisteröity vuonna 2021 tai sen jälkeen.
Lokakuussa 2023 voimaan tulleet muutokset korottivat nollapäästöisten sähköautojen ajoneuvoveron perusveroa, joka on nyt 32,40 senttiä päivältä. Tämä korotus pyrkii kompensoimaan sähköautojen autoveron poistamisen aiheuttamia verotuottomenetyksiä. Uudempien sähköautojen perusvero on noin 118,26 euroa vuodessa.
On totta, että sähköautoiluun siirtyminen tuo merkittäviä säästöjä verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin, erityisesti käyttövoimaveron puuttuessa ja alhaisemman energian kulutuksen ansiosta. Verotuksen kehitys voi kuitenkin vaikuttaa näihin säästöihin tulevaisuudessa. Vaikka tarkkoja tietoja tulevista muutoksista, kuten mahdollisista veronalennuksista korkeapäästöisille autoille vuonna 2025, ei ole vielä julkistettu, on todennäköistä, että verotus jatkuu suuntaan, joka suosii ympäristöystävällisempiä ajoneuvoja.
Latausinfrastruktuuri: Miten kehitys vaikuttaa arkeesi?
Sähköautojen latausinfrastruktuuri on yksi keskeisimmistä tekijöistä, joka vaikuttaa kuluttajien halukkuuteen siirtyä sähköautoihin. Vaikka Suomessa latausverkosto kasvaa nopeasti, monia askarruttaa, onko laajennus riittävä. Tämä huoli korostuu erityisesti kaupunkialueilla, joissa kotilatausmahdollisuudet ovat monille käytännössä saavuttamattomia asuinympäristön asettamien rajoitusten vuoksi. Esimerkiksi kerrostaloissa ja parkkihalleissa on merkittäviä rajoitteita, sillä sähköinfrastruktuuri ei ole alun perin suunniteltu tukemaan suuria määriä latauspisteitä. Tästä johtuen monet latauspisteet ovat hitaita, eivätkä ne pysty hyödyntämään uusimpien sähköautojen kehittynyttä latauskapasiteettia.
Vaikka Suomeen on saatu EU-rahoitusta latausverkoston laajentamiseen, haasteet jatkuvat. Nykyinen sähköverkko ja infrastruktuuri eivät kykene tukemaan kaikkia tarvittavia latauspaikkoja, erityisesti suurissa parkkihalleissa, asuinkerrostalojen parkkipaikoilla sekä maksullisissa parkkihalleissa, kuten ostoskeskuksissa ja huoltoasemaverkostossa. Tämä infrastruktuurin riittämättömyys hidastaa tehokkaiden ja nopeiden latausratkaisujen käyttöönottoa, mikä on välttämätöntä jotta sähköautoilu voi lähestyä polttomoottori autoa vastaavan käyttökokemusta, joka puolestaan on keskeisessä asemassa sähköautojen laajamittaiselle omaksumiselle.
Valtaosa olemassa olevista latauspaikoista tarjoaa vain hitaampaa latausta, mikä ei vastaa uusimpien sähköautojen kykyä vastaanottaa sähköä nopealla lataustahdilla. Tämä ei ainoastaan heikennä käyttömukavuutta, vaan myös vähentää kuluttajien luottamusta sähköautojen käytettävyyteen arkielämässä. Kattavan, tehokkaan ja nopean latausverkoston puute on merkittävä este sähköautojen yleistymiselle Suomessa, erityisesti kaupunkialueilla, joissa kotilataus ei ole vaihtoehto.
Vaikka latausverkosto jatkaakin kehittymistään me uskomme ettei näistä haasteista päästä vielä hetkeen. Siksi EV Mobilen verkosta tilattavissa oleva liikkuva latauspalvelu tarjoaakin uuden vaihtoehdon näiden ongelmien ratkaisemiseksi. Palvelun tarkoitus ei ole olla sähköautoilijan enssijaisen tapa ladata autoaan vaan tuoda joustava ja käytännöllinen ratkaisu niihin satunnaisempiin aikatauluihin liittyviin haasteisiin joita arjessa ja työelämässä kuitenkin aika-ajoin tulee vastaan.
Ennusteet ja tavoitteet: Mitä kuluttajamarkkinoilla tapahtuu?
Sähköautojen osuus uusien autojen markkinoista kasvaa jatkuvasti. Ennusteiden mukaan sähköautojen osuus tulee lähivuosina kasvamaan huomattavasti, mikä tarkoittaa, että yhä useampi suomalainen tulee harkitsemaan sähköautoa seuraavana autohankintanaan. Tämä kasvu on yhteydessä sekä teknologian kehitykseen että kuluttajien tietoisuuden ja kiinnostuksen lisääntymiseen.
Ympäristö ja taloudellinen säästö: Sähköautoilu tarjooa lopulta lyömättömät pitkän aikavälin edut
Loppukädessä koko siirtymää kohti sähköautoilua ohjaa todellinen huoli päästöjen vaikutuksesta ympäristöön sekä kiihtyvästä ilmastonlämpenemisestä ja sen tuomista täysin uuden mittakaavan ongelmista. Nämä huolet ovat johtaneet mm. liikenteen sähköistymistä ajavaan politiikkaan. Ilmastovaikutukset ovat myös keskeisiä motivaattoreita kun kuluttaja tekevät valintojaan, toki taloudelliset realiteetit useimmilla ihmisillä sanelevat mitkä valinnat tai vaihtoehdot ovat ylipäätänsä mahdollisuuksia. Sähköautot tuottavat vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin perinteiset bensa- ja dieselautot, mikä tekee niistä ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon. Lisäksi sähköautojen alhaisemmat käyttökustannukset tarkoittavat, että ne voivat pitkällä aikavälillä olla taloudellisesti kannattavampia kuin polttomoottoriautot. Polttoaineen hinnan yllättävät vaihtelut ovat kuitenkin muutoksia jotka tuntuvat heti seuraavana päivänä kukkarossa.
Tämä artikkeli on kolmas ja viimeinen osa kolmen artikkelin sarjasta, jossa käsittelemme liikenteen sähköistymisen vaikutuksia eri sektoreilla ja kuluttajille.
- Ensimmäisessä artikkelissa tarkastelimme sähköistymisen kehitystä ja lainsäädäntöä Suomessa ja EU:ssa: ”Sähköistyvä liikenne osa 1: Lainsäädäntö Suomi ja EU tänään”
- Toisessa osassa keskityimme yritysten mahdollisuuksiin ja haasteisiin: ”Sähköistyvä liikenne osa 2: Murroksen tuomat haasteet ja mahdollisuudet eri toimialoilla”
Suosittelemme lukemaan koko sarjan, se tarjoaatiivinssä paketissa näkemyksen liikenteen sähköistymisen merkityksestä ja sen vaikutuksista eri sektoreille ja kuluttajille.