Kilpailuetua ratkaisemalla sähköisen raskaan liikenteen siirtymän haasteita – kevyesti
Sähköistymisen siirtymävaiheen haasteet ja ratkaisut EV Mobile Heavy -palvelulla
Mikko Summala, sähköautoalan asiantuntija ja EV Mobile Advisor, kertoo, miten EV Mobile Heavy -palvelu auttaa ratkaisemaan raskaan liikenteen sähköistymisen kipupisteitä – yllättävän helposti.
Haastattelimme Mikkoa saadaksemme kattavan näkemyksen tilanteesta, ja tässä ovat tärkeimmät havainnot. Mikko kertoi kuinka sähköliikenteen siirtymävaihe tuo mukanaan suuria mahdollisuuksia, mutta myös merkittäviä haasteita.
EV Mobile Heavy – joustavat ratkaisut sähköisen liikenteen tueksi
EV Mobile Heavy tarjoaa liikennöitsijöille kolme joustavaa palvelumallia, jotka ratkaisevat latausinfraan liittyviä haasteita ilman merkittäviä alkuinvestointeja:
- Kertaluontoiset lataukset
Yrittäjät voivat tilata yksittäisen latauspalvelun tarpeen mukaan. Lataus hoidetaan suoraan sovittuun paikkaan ja aikaan, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin akuutteihin tilanteisiin. - Säännölliset vakiolataukset
Sopimusmallissa yritys saa latauspalvelun sovitussa paikassa ja ajankohtana, esimerkiksi päivittäiseen käyttöön. Sopimukset ovat joustavia, kestoltaan 6–72 kuukautta, ja auttavat varmistamaan liiketoiminnan jatkuvuuden. - Kokonaispalvelusopimus
Tässä mallissa latausratkaisut integroidaan osaksi asiakkaan omaa toimintaa. Asiakas voi itse päättää latauspaikkojen, aikataulujen ja käytettävän sähkön ominaisuuksista.
Raskaan liikenteen sähköistymisen suurimmat haasteet
Raskaan liikenteen sähköistäminen etenee nopeasti, mutta se tuo mukanaan monia haasteita, jotka hidastavat yritysten siirtymistä uuteen teknologiaan. Summalan mukaan ongelmat kiteytyvät seuraaviin osa-alueisiin:
- Kaluston saatavuus ja suorituskyky
Vaikka sähköinen teknologia itsessään ei ole uutta, raskaaseen liikenteeseen soveltuvien ajoneuvojen valikoima on pitkään ollut rajallinen. Kaluston kantavuus, hyötykuorma ja toimintamatka eivät ole vastanneet yrittäjien tarpeita, ja toimitusajat ovat edelleen pitkiä. Viime vuosina on alkanut tulla markkinoille soveltuvia vaihtoehtoja, mutta yrittäjät ovat joutuneet odottamaan ajoneuvoja, jotka mahdollistavat pidemmän toimintasäteen ja suuremmat kuormat. - Sähköisten kaupunkibussien edistysaskeleet
Kaupunkiliikenteessä tilanne on kehittynyt merkittävästi viime vuosina. Suomessa on hankittu lähes pelkästään sähköisiä kaupunkibusseja viimeisen neljän vuoden aikana, ja markkinoilla on useita erinomaisia malleja. Nykyisin sähköbussien kertalatauksella saavutettavat toimintamatkat ovat jopa 400–500 kilometriä, mikä vastaa kaupunkiliikenteen tarpeisiin. - Kustannukset ja investoinnit
Sähköisen kaluston korkea hinta – jopa kaksinkertainen diesel-ajoneuvoihin verrattuna – tekee siirtymästä erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille haastavan. Lisäksi epävarmuus teknologian pitkäikäisyydestä ja huoli akkujen kestävyydestä lisäävät investointipäätösten vaikeutta. Maailman suurin bussivalmistaja YUTONG tarjoaa yhdessä akkuvalmista CATL:n kanssa sähköbusseille jopa 10 vuoden tai 1,5 miljoonan kilometrin akkutakuun, mikä auttaa vähentämään huolia. - Sähkönkulutuksen vaikutukset kustannuksiin
Sähköbussien päivittäinen energiankulutus voi olla merkittävää: yksi bussi kuluttaa noin 500 kWh päivässä, ja useamman bussin kalustolla tämä tarkoittaa valtavia energiamääriä. Suomessa nauttimamme edullinen sähkö on kilpailuetu, mutta poikkeushetkinä, kuten energiakriiseissä, kustannukset voivat nousta merkittävästi. - Poikkeustilanteet ja toimintavarmuus
Sähkökatkojen vaikutukset ovat merkittävä huolenaihe liikennöitsijöille. Mikäli latausmahdollisuudet keskeytyvät, koko kalusto voi seistä paikoillaan. Tällaisissa tilanteissa jatkuvuuden varmistaminen on avainasemassa. - Latausinfran puutteet ja aikajänteet
Julkisen latausverkon osalta raskaan liikenteen tilanne on vielä alkuvaiheessa. Suomessa on vain muutamia julkisia raskaan kaluston latauspisteitä, ja säännöllinen liikenne ei niiden varaan vielä perustu. Lisäksi yksityisillä liikennöitsijöillä latausinfrastruktuurin suunnittelu ja rakentaminen voi kestää jopa vuosia. Tämä johtaa usein muna-kana-tilanteeseen, jossa kalustohankinnat ja latausratkaisut ovat toisistaan riippuvaisia.
7. Sähköverkon kapasiteetin rajoitteet
Sähköverkon rajoitteet vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka nopeasti ja missä laajuudessa latausratkaisuja voidaan toteuttaa. Liikennöitsijöiden on usein ratkaistava nämä haasteet itse, mikä kasvattaa projektien kustannuksia ja aikajänteitä.
Hyödyt asiakkaille
EV Mobile Heavy -palvelu tarjoaa merkittäviä hyötyjä erityisesti siirtymävaiheessa:
- Joustavuus ja toimintakyvyn kasvu: Kaluston käyttöaste paranee, ja reittisuunnittelusta tulee helpompaa.
- Säästöjä infrastruktuurikustannuksissa: Alkuinvestointeja voidaan siirtää tulevaisuuteen.
- Nopeampi siirtymä sähköiseen kalustoon: Yritykset voivat aloittaa ilman pysyvää latausinfrastruktuuria.
- Mielenrauha ja toimintavarmuus: Latauspalvelut mukautuvat tarpeisiin, jolloin yrittäjät voivat keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen.
EV Mobile Heavy tarjoaa liikennöitsijöille mahdollisuuden aloittaa raskaan liikenteen sähköistäminen nopeasti ja tehokkaasti ilman suuria kiinteitä investointeja. Palvelu avaa uusia ovia ja auttaa yrityksiä vastaamaan sähköisen liikenteen haasteisiin innovatiivisesti ja luotettavasti.
Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä EV Mobile Heavy -tiimiin ja aloita siirtymä kohti kestävämpää liikennöintiä jo tänään.