pikalataus asema ilman investointeja

Liikenne sähköistyy huimaa vauhtia, latausinfra pudonnut kyydistä

Liikenne sähköistyy nykytietojen valossa jopa odotuksia nopeammin. Uusista myydyistä henkilöautoista jo 30 % oli viime vuonna kokonaan sähkökäyttöinen. Vuoden 2025 osalta arvioidaan osuuden olevan jo 30 %. Mikäli lataushybridit lasketaan mukaan oli joka toinen uusista myydyistä autoista kokonaan tai osittain sähkökäyttöinen.

Kokemukset sähköstä autojen käyttövoimana ovat pääasiassa myönteisiä ja moni fossiilisilla polttoaineilla ajoneuvoaan tankkaamaan tottunut on siirtyessään havainnut myös sähköautoilun olevan edullisempaa.

Latauksen puutteet haittaavat käyttöä ja hidastavat kehitystä

Puhdaskäyttöisiä ajoneuvoja koskeva EU-direktiivi määrää, että julkisen sektorin – siis myös kuntien – uusista ajoneuvohankinnoista yhä suurempi osa pitää olla vähäpäästöisiä.
Laki velvoittaa kunnat hankkimaan vuosina 2021–2025 vähintään 9 % uusista paketti- ja kuorma-autoista puhtaana versiona. Linja-autoissa osuus on peräti 41 %. Vuodesta 2026 kiintiöt nousevat vielä reippaasti.
Samalla ilmastolaki velvoittaa hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä. Kunnat ovat siirtymän onnistumisen kannalta avainasemassa. Mikäli liikenteen päästöjä ei onnistuta leikkaamaan, tavoitteet karkaavat käsistä.

Useat suuremmat kaupungit ovat soveltaneet lakia tiukempaa hankintapolitiikkaa ajoneuvojen suhteen, mikä osaltaan onkin ollut välttämätöntä tavoiteltaessa hiilineutraliteettia.
Mutta ongelma on ilmeinen: latausinfrastruktuuri laahaa perässä. Kunnat ovat julkistaneet kunnianhimoisia hiilineutraaliustavoitteita, mutta samalla huoltoautojen parkkipaikoilta puuttuvat pikalaturit, varikoilla on liian vähän latauspisteitä ja raskaan liikenteen latausverkko on vasta alkutekijöissään.
Tämä on kriittinen pullonkaula. Jos latausta ei ole, ei ole myöskään sähköistä kalustoa ja päästöttömyystavoitteet karkaavat.

Huolto- ja logistiikkaliikenne helisemässä

Kuntien oman ajoneuvokaluston sähköistäminen on hyvässä vauhdissa, mutta varsinkin suurimmissa kaupungissa on pullonkaulaksi muodostumassa latauspuutteet.
Julkiset latausmahdollisuudet perustuvat pääsääntöisesti hitaisiin (11/22 kWh) latausasemiin. Markkinaehdolla toimiva logistiikkaliikenne sekä kuntien oma huoltoliikenne (jätehuolto, sote-ajoneuvot jne.) eivät voi tukeutua hitaaseen lataukseen, vaan tarvitsee toimiakseen suurteholatausta eli pikalatureita.

Pikalatauksen (<150 kWh) saatavuus on vielä heikkoa ja raskaamman liikenteen sähköistäminen on hidasta, koska puutetta on jo nyt suurteholatausasemien edellyttämien sähköliittymien saatavuudessa.

Latauspistelain velvoitteet kunnissa

Latauspistelaki (733/2020) perustuu EU:n energiatehokkuusdirektiiviin (EPBD). Direktiivi edellyttää kaikkiin rakennuksiin (pl. asuinrakennukset), joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa, vähintään yhden latauspiste jokaista kymmentä pysäköintipaikkaa kohden. Lisäksi uusiin rakennuksiin kaapeliputkitus vähintään 50 % osuudelle pysäköintipaikoista, jotta latauspisteet voidaan asentaa myöhemmin.
Laissa määritelty pysäköintipaikkoja koskevan velvoitteen siirtymäaika päättyi 31.12.2024. Toisin sanoen jokaisella kunnan yli 20 autopaikan pysäköintialueella on oltava lain edellyttämä latausvalmius. Traficom valvoo lain noudattamista pistokokein ja kansalaisvihjeiden perusteella tehdyillä tarkastuksilla.

Akuilla varustetut pikalatausasemat ovat ratkaisu ongelmaan

Akuilla varustetut pikalatausasemat ovat ratkaisu kuntien ongelmaan

EV Mobile on yhteistyökumppaneineen valmistelleet ratkaisua ongelmaan jo pari vuotta ja kehittänyt siirrettäviä akkupuskuroituja suurteholatausasemia (200 kWh).

Siirettävät latausasemat on akkuvarmennuksen johdosta liitettävissä heikkovirtaliittymään, jollainen löytyy käytännössä kaikista kiinteistöistä. Kunnantalon, uimahallin tai muun rakennuksen pysäköintipaikalle on helposti tilattavissa latauspiste, joka paitsi täyttää latauspistelain edellytykset, myös palvelee laajasti sähköistyvää liikennettä ja edistää kunnan ilmastotyötä.

EV Mobilen latausasemien asennus ei edellytä kallista kaivuu- ja infratyötä eikä investointeja. Latausasema tuodaan paikalle ja asennetaan osoitettuun sähköliittymään. Kunta siis tarjoaa paikan ja sähköliittymän, EV Mobile asentaa annettuun paikkaan pikalatausaseman ja tarjoaa maksullista latauspalvelua.

Lataus voidaan hinnoitella asiakaskohtaisesti, joten esimerkiksi kunnan omille ajoneuvoille voidaan määritellä sopimushinta.

Eli pikalatausta heikkovirtaliittymästä ilman lupabyrokratiaa, investointeja tai infratyötä!